Onderzoek naar gegevensbeleid van Facebook voor meer inzicht en vrijheid

23 feb 2015 /

gegevensbeleid

gegevensbeleid

Facebook’s gegevensbeleid werd 30 januari aangepast. Hoewel er aan de gebruikerskant op het eerste zicht weinig veranderde, kan Facebook nu 5,6 miljoen Belgen volgen via websites en mobiele apps en mag het afbeeldingen gebruiken voor reclamedoeleinden.

 

Facebook heeft dit meer dan een maand op voorhand laten weten, maar de keuze bleef voor iedereen dezelfde. Ga akkoord of verlaat Facebook. De Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer (CBPL), kortweg Privacycommissie, stelt hieromtrent een onderzoek in. Kan Facebook dit zomaar opleggen aan zijn Belgische gebruikers? Als Facebook of een ander bedrijf persoonsgegevens van Belgen wil verzamelen, dan moet het vrijelijk gegeven en geïnformeerde toestemming vragen aan zijn gebruikers. De keuze die gebruikers kregen was niet vrij en allerminst geïnformeerd.

Toestemming is niet vrij. Facebook is een communicatiekanaal op zich geworden en zij die er gebruik van maken verliezen iets als ze er plots mee moeten stoppen omdat ze niet akkoord gaan. Dat wordt verder in de hand gewerkt door het virale succes van het sociale netwerk: wie Facebook verlaat, verlaat gesprekken en interacties die alleen nog maar op Facebook plaatsvinden. De afhankelijkheid van Facebook om dagelijkse sociale contacten te onderhouden wordt dan als hefboom gebruikt om meer informatie van ons te verzamelen.

Facebook geeft onvoldoende informatie. Wat wordt er bedoeld met het gebruik van afbeeldingen voor reclamedoeleinden? Zal dit enkel voor gesponsorde verslagen zijn of gaat het verder? Het kan via het nieuwe gegevensbeleid zeker verder gaan. Bovendien is het niet duidelijk wat de gevolgen zijn van de doorgedreven informatieverzameling op websites van derden, dochterbedrijven (zoals Instagram en WhatsApp) en mobiele applicaties.

Dit onderzoek vormt een aanzet van de Privacycommissie, ICRI (KUL) en SMIT (VUB) om deze fundamentele aspecten omtrent Facebook van nabij te analyseren. Gebruikers hadden niet te kiezen. Dit onderzoek en de verdere besprekingen met Facebook moeten echter de privacy en de keuzevrijheid kunnen bijstellen.

Je kan het rapport hier downloaden.