Asociale media

26 mei 2014 /

Door Rob Heyman

De Wachtmeisters lanceren hun tweede ‘sociale’ netwerk voor de jetset, blijkbaar heeft de high society behoefte aan discretie. Zo lang er een tweede seizoen van The Sky is the Limit komt doen ze voor mijn part wat ze willen. Wat ik belangrijker vind is dat we het bijvoeglijk naamwoord ‘sociale’ eindelijk kunnen laten vallen. En wat nog meer is, geen enkel medium gaat ons ooit sociaal maken, dat moeten we zelf doen.

Van telegrafen werd, toen deze nog cutting edge waren, verwacht dat ze niet alleen socialere mensen van ons zouden maken. Wereldvrede behoorde ook tot de mogelijkheden want wereldleiders zouden via de telegraaf eindelijk met elkaar kunnen communiceren. De telegraaf heeft gewoon nooit het bijvoeglijk naamwoord ‘sociaal’ gekregen en daarmee zijn we de inmiddels absurde beloftes vergeten. En ooit zullen we ons afvragen waarom mensen het in de 21e eeuw over sociale media hadden.

Danah boyd, een Amerikaanse netnograaf van sociale media, vroeg een blanke veertienjarige waarom ze Facebook leuker vond dan MySpace in 2007: “Ik ben geen racist maar, MySpace is meer en meer een ghetto geworden ofzo.” De tiener kon er zelf niet aan doen en zat er verveeld bij schrijft boyd in haar nieuwe boek over sociale media ‘It’s complicated’. De blanke voorkeur werd er door het ‘sociale’ medium ingeprent. Facebook was in het begin net zoals Best of all worlds exclusief voor Ivy League studenten. Het inschrijvingsgeld van die scholen ligt rond de dertigduizend euro. Waardoor de eerste leden van Facebook overwegend blank en kinderen van de jetset waren of het scheelde niet veel.

Helaas is het niet beter nu echt iedereen op Facebook zit. boyd legt in hetzelfde boek uit hoe tieners op sociale media steeds dezelfde kliekjes vormen. Door met hen te kijken wie er met wie communiceert stelde ze vast dat het onderscheid MySpace-Facebook ook bleef bestaan toen alle MySpace-gebruikers naar Facebook geëmigreerd waren. Soort zoekt soort. Facebook is een weerspiegeling van offline relaties, groepen en hobby’s die we delen, de segregatie zit dus niet in het medium vervat, maar maakt deel uit van ons dagdagelijks leven.

De komst van Best of all worlds maakt twee dingen duidelijk voor mij. We moeten zo snel mogelijk af van dat misleidend voorvoegsel ‘sociaal’. Commerciële technologieën zorgen zelden voor verandering en des te meer voor de bestendiging van huidige machtsrelaties. Ten tweede is het geen probleem dat technologieën ons niet sociaal maken. Echt sociaal zijn is niet iets dat door technologie moet worden overgenomen maar iets dat we elkaar moeten blijven aanleren.