Twitter Fictie Festival

19 feb 2013 /

twitter breakVan 28 November tot 2 December 2012 vond het allereerste Twitter Fictie Festival plaats. Het evenement kon uitsluitend online worden bijgewoond en werd door de organisator Andrew Fitzgerald aangekondigd als een showcase van experimentele vormen van verhalen vertellen. De verhalen werden tijdens het Festival live ontwikkeld en getweet in vijf verschillende talen door participanten uit vijf verschillende continenten. De lijst met officieel geselecteerde auteurs kan je terugvinden op: http://blog.twitter.com/

Sociaal lezen

Het festival sluit aan bij het fenomeen van ‘sociaal lezen’. Uit recent onderzoek opgezet door Joachim Vlieghe en collega’s blijkt dat ontwikkelaars van sociale leesplatformen het gebrek aan interactiemogelijkheden aanduiden als de belangrijkste tekortkoming van literatuur in gedrukte vorm. Volgens de ontwikkelaars kan met behulp van de technologie van sociale media het sociale aspect van literatuur terug op de voorgrond worden geplaatst. Het is vooral de bedoeling om personen met verschillende rollen binnen het literaire veld (schrijvers, bemiddelaars, lezers) met elkaar in contact te brengen. De sociale leesplatformen doen met andere woorden dienst als een klankbord waar iedereen zijn stem kan laten weerklinken.

Het fenomeen van sociaal lezen kan belangrijke gevolgen hebben voor de manier waarop er over het literatuur en cultuur participatie wordt gesproken. Ontwikkelaars van sociale leesomgevingen spelen immers in op het democratisch potentieel van sociale media technologieën. Ze benadrukken dat institutionele inbedding van weinig belang is binnen sociale leesomgevingen. De waarde van iemands bijdrage (vb.: een literair werk, een collectie of een recensie) wordt er bepaald in publieke debatten in plaats van een kwaliteitslabel toegekend door een elite instantie. Hierdoor wordt vooral de inbreng van de lezers belangrijker, zoals ook blijkt uit de term ‘sociaal lezen’. Daarnaast betekent het ook dat de mobiliteit tussen verscheidene rollen toeneemt.

Rollen en geletterdheden

De toegenomen mogelijkheden om van rol veranderen kan zorgen voor een vertroebeling van het onderscheid tussen schrijvers, bemiddelaars en lezers. Traditionele rolomschrijving worden zo langzamerhand ontoereikend, evenals de omschrijvingen van geletterdheden met betrekking tot cultuur en media – in het bijzonder literatuur. De ‘klassieke’ omschrijvingen van rollen en geletterdheden zullen immers steeds minder overeen stemmen met de sociaal gewaardeerde patronen van cultuurparticipatie.

In zijn doctoraatsonderzoek tracht Joachim Vlieghe te onderzoeken hoe het benadrukken van het sociale karakter van culturele activiteiten veranderingen teweegbrengt in de omschrijvingen van rollen. Kan iedereen zich dankzij sociale media werkelijk gemakkelijker andere rollen aanmeten en wat betekent dit voor de opvattingen ten aanzien van geletterdheden? Hij focust in het bijzonder op het literaire veld en het fenomeen van sociaal lezen. Aan de hand van een aantal gevalstudies probeert hij een beeld te schetsen van hoe verschillende actoren binnen het literaire veld de veranderingen ervaren en beschouwen?

twitterature-hand

Publieke debatten

Op dit ogenblik werkt Joachim aan een gevalstudie met betrekking tot het Twitter Fiction Festival. Naar aanleiding daarvan organiseert hij op donderdag 21 en vrijdag 22 februari twee publieke debatten op Twitter via de hashtag #TFFDiscuss. Volgende auteurs zullen deelnamen aan de debatten:  Ben Schrank (@BDSchrank, Verenigde Staten), Bituur Esztreym (@bituur_esztreym, Frankrijk), Claude Meunier (@dubalai, Frankrijk), Dana Sachs (@DanaSachs, US), Greg Barron(@gregorybarron, Australië), Ifeoluwapo Odedere (@hypoxia13, Nigeria), Joseph Paris (@josephparis, Frankrijk), Josh Gosfield (@JoshGosfield, Verenigde Staten), Lauren Beukes (@laurenbeukes, Zuid-Afrika), Lucy Coats (@lucycoats, Groot-Brittannië), Mélodie Etxeandia (@meloditx, Frankrijk), Stevie Ronnie (@stevieronnie, Groot-Brittannië). Auteurs die niet aan de debatten kunnen deelnemen zullen via interviews betrokken worden bij het onderzoek. Volgende auteurs hebben zich hiervoor aangeboden: Alina Simone (@AlinaSimone, Verenigde Staten), Andrew Pyper (@andrewpyper, Canada), Andrew Shaffer (@andrewtshaffer, Verenigde Staten), Brian O’Connor (Brian O’Connor, Zuid-Korea), Emmy Laybourne (@emmylaybourne, Verenigde Staten), Faiq Muneef (Faiq Muneef, Groot-Brittannië), Kurt Crisman (@unpublishedguy, Verenigde Staten), Marc Capelle (@marccapelle, Frankrijk), Zoe Ruderman (@ZoeMarianna, Verenigde Staten). De verzamelde gegevens zullen later aangevuld worden op basis van verdiepende interviews. Alle vorderingen met betrekking tot deze gevalstudie kunnen opgevolgd worden via de onderzoeksblog van Joachim op http://joachimvlieghe.tumblr.com/TwitterFiction