Anonymous en MTV voeren strijd tegen online pestgedrag

30 nov 2012 /


Pesters beperken zich niet langer tot hun directe omgeving, ook online zoeken ze hun slachtoffers op. Een recent voorbeeld is Kylie, het 15 jarig Britse meisje dat door haar pesters via Twitter werd aangemoedigd zelfmoord te plegen. Maar hulp is onderweg! Anonymous, een hackersgroep met een missie, nam het op voor Kylie en gaf de pesters lik op stuk. Ook MTV neemt het initiatief om buitensporig online gedrag aan te pakken. Ze lanceerden de populaire app ‘Over the line?’ die gebruikers toelaat een bepaald online gedrag als ‘under’ of ‘over’ the line te raten.

Het verhaal van de Britse Kylie ging de wereld rond. De tiener postte haar zelfmoordgedachten op Twitter en daar werd erg gemeen op gereageerd door een zekere “@KillYourselfKylie”. Later bleken dit enkele schoolgenoten van Kylie te zijn. Het meisje kreeg reacties zoals ‘We hate you just die’, waarop Kylie uiteindelijk twitterde: ‘Thats it. Im done’. Deze alarmerende post hield de pesters niet tegen. Ze reageerden met ‘I WILL NEVER LET YOU IN PEACE… NEVER!!!’. Op dat moment kwam Anonymous tussenbeide. De internetbeweging ging voluit tekeer tegen de pesters. Ze eisten verontschuldigingen en dreigden ermee de volledige namen van de pesters online te plaatsen. Met succes. Kylie kreeg geen haatberichten meer, maar positieve, aanmoedigende boodschappen zoals ‘A new beginning, with your new friends’. Verschillende voorbeelden uit het verleden toonden al aan welke desastreuze gevolgen online pestgedrag kan hebben. Dankzij Anonymous kreeg dit verhaal gelukkig een ‘happy end’.

Anonymous is niet de enige internet- ridder. MTV startte een initiatief om jongeren bewuster te maken van hun online gedrag. Ze ontwikkelden een app die de gebruikers aanspoort om na te denken over wat ze doen en zeggen op het internet. De app genaamd ‘Over the line?’, focust op de dunne lijn tussen digitaal gebruik en misbruik. Jongeren kunnen er hun verhaal kwijt, al dan niet anoniem. De andere gebruikers kunnen dan stemmen of het beschreven gedrag ‘under’ of ‘over the line’ is. Of het met andere woorden sociaal aanvaardbaar is of niet.

Momenteel werkt MTV aan een nieuwe feature voor de app in samenwerking met het MIT (Massachusetts Institute of Technology). Deze moet toelaten dat jongeren die iets posten, gelijkaardige verhalen kunnen terugvinden. De idee is dat ze zo te weten komen dat ze niet alleen zijn of dat ze zelfs troost vinden in de problemen en oplossingen van anderen. Jason Rzepka, senior vice president Public Affairs van MTV, gelooft dat deze aanpak beter werkt dan het opstellen van een lijst met do’s en don ‘ts . ‘Het is waardevoller dat jongeren gezamenlijk beslissen wat onschuldig en gepast is, en wat niet’. Zijn woorden worden beaamt door de goede resultaten van de app.

Deze tekst is gebaseerd op het artikel van Emily Bazelon uit Slate;

Anonymous