Tieners zijn creatief in het privaat houden van hun online communicatie

26 sep 2012 /

Vandaag de dag gebeurt een groot deel van de communicatie online en via sociale media. Hierdoor vergroot het risico dat anderen je conversaties kunnen lezen. Niet alle informatie is natuurlijk voor iedereen bedoeld en bijgevolg moeten manieren worden gevonden om je online communicatie privaat te houden. Tieners blijken bijzonder creatief in het in stand houden van hun ‘social privacy’.

Ouders controleren onlinegedrag tieners

Gezien tieners tegenwoordig een steeds groter deel van hun tijd online en op sociale media doorbrengen, laten zij een digitale voetafdruk achter. Dit maakt ouders nieuwsgierig naar welke informatie online terug te vinden is over hun kroost en naar waar hun kinderen zich online allemaal mee bezig houden.

Onderzoek uitgevoerd in de Verenigde Staten in 2011 bij 12- tot 17-jarigen en hun ouders, toont aan dat een groot aandeel van de ouders het online gedrag van hun kinderen nagaat. Maar liefst 77% van de ouders controleert welke websites hun kinderen allemaal bezoeken en twee derde van de ouders met online actieve kinderen gaat na welke informatie op het web terug te vinden is over hun tieners. Daarnaast geeft ook 61% van tieners geven aan dat ze zeker zijn dat hun ouders hun profielpagina’s op sociale media bekijken en is zelfs 39% van alle ouders bevriend met hun kinderen op een sociale netwerksite.

Beheren van de ‘social privacy’

Foto: Door T. Murphy, via Wikimedia Commons

Vele tieners staan echter op hun privacy en willen niet dat alle informatie voor hun ouders en de rest van hun gehele sociaal netwerk zichtbaar is. Uit een recent onderzoek in een middelbare school in Texas blijkt dat tieners zich zeer bewust zijn van de mogelijke gevolgen van digitale communicatie voor hun privacy. Ze moeten dus op zoek naar manieren om hun online interactie privaat te houden. De tieners uit het onderzoek waren hier zeer creatief in.

In de directe omgeving van de tieners, zijn er sociale normen die dicteerden dat bepaalde media meer geschikt zijn voor persoonlijke en meer private communicatie. Zo wordt in het geval van twijfel of bepaalde informatie wel geschikt is om te verspreiden naar het hele netwerk van vrienden, overgeschakeld naar bijvoorbeeld een private blog op Tumblr of een privaat Twitter account waartoe alleen goede vrienden toegang hebben. Een groot deel van de respondenten maakte van zulke media gebruik. Facebook wordt gebruikt om informatie te verspreiden naar het hele netwerk van vrienden. Op die manier beheren tieners hun sociale privacy.