Amateurs worden pro via Scoopshot en Metro

12 jul 2012 /

Foto’s gemaakt met een mobiele telefoon of digitale camera en verspreid via sociale media. Steeds vaker duikt dergelijk beeldmateriaal op in kranten en op televisie. Het onderschrift leest steevast: ‘amateur-beelden’. De amateurfotograaf in kwestie blijft veelal anoniem. Het krediet voor de foto gaat daarentegen in de meeste gevallen naar het sociale medium dat werd gebruikt om het materiaal te verspreiden. In deze situatie lijkt nu echter verandering te komen.

Arnoud Dujardin, hoofdredacteur van de krant Metro, kondigde op 3 juli aan dat zijn redactie in de toekomst uitdrukkelijk gebruik zal maken van het Scoopshot platform. Dit sociale medium biedt gratis applicaties aan voor allerhande smartphones zodat gebruikers hun foto’s makkelijk kunnen opladen en verspreiden. Nadat een foto is opgeladen neemt Scoopshot het op zich om die op echtheid te controleren, te verspreiden, auteursrechtelijke te beschermen en tenslotte om de fotograaf ervoor te vergoeden. Naast spontaan toegevoegd materiaal beloofde Dujardin ook materiaal te zullen aanvaarden op bestelling.

Vergoeding voor User Generated Content

De gevolgen van deze beslissing reiken verder dan snel opgemerkte financiële voordelen voor de amateur fotografen en de krant. Het uitschrijven van publieke foto-opdrachten en het betalen van een vergoeding voor User Generated Content brengt een verandering teweeg in de status van de amateurfotografen. Door de erkenning van Metro via opdrachten en vergoedingen krijgt de sociale media participatie van Scoopshot-gebruikers het karakter van freelance werk binnen de journalistieke wereld. De status van de gebruikers evolueert bijgevolg van ‘amateurs’ naar ‘(semi-) professionelen’.

Sociale media en crowdsourcing hebben de wind in de zeilen. Een beroep doen op een immense lezerscommunity voor foto’s van evenementen waar ze toevallig getuige van zijn of waarvoor ze worden uitgenodigd, is dan ook een verleidelijk idee. (…) Alles kan, zolang je er maar bij was. En eenheid maakt macht. De macht van meer dan 100.000 Scoopshotters in 135 landen, goed voor 250.000 online foto’s.” (Metro 03/06/2012, p.17)

Concurrentie voor professionele fotografen?

Tezelfdertijd krijgen de professionele fotografen en persagentschappen er een geduchte concurrent bij. Een zeer machtige concurrent, zo zegt ook Arnoud Dujardin, want “eenheid maakt macht. De macht van meer dan 100.000 Scoopshotters in 135 landen, goed voor 250.000 online foto’s.” De cijfers liegen er inderdaad niet om. De hoeveelheid content die online wordt aangeboden en de snelheid waarmee dat gebeurt laat het aanbod van vele individuele fotografen en persagentschappen in het niets verdwijnen. Daarenboven is dat aanbod waarschijnlijk ook een heel stuk goedkoper.

Critici zullen terecht opmerken dat kwantiteit geen kwaliteit verzekerd. Ze zullen evenwel moeten toegeven dat ook professionele fotografen niet altijd even kwaliteitsvol materiaal afleveren en dat ook zij vaak meer dan één shot nodig hebben om tot het gewenste resultaat te komen. Als het debat rond sociale media ons tot dergelijke inzichten doet komen, dan kunnen we stellen dat de sociale media ons helpen om de mythe van ‘professionaliteit’ te doorbreken. Wat iemand tot een expert of meester in zijn domein maakt, wordt niet alleen bepaald door studie en ervaring? De context van iedere afzonderlijke situatie, het afgeleverde werk en de erkenning door andere in én buiten het vakgebied zou minstens even belangrijk kunnen zijn. In onze geïnstitutionaliseerde en ‘geprofessionaliseerde’ samenleving durven we dat al eens te vergeten.

Het blijft natuurlijk de vraag of dergelijke relativering van expertise voldoende uitnodigend zal zijn voor amateurfotografen en sociale media gebruikers. En of het de specifieke know how van professionele fotografen zal ondermijnen of net versterken?

Bekijk deze promotievideo om meer te weten te komen over Scoopshot.