Facebook maakt opnieuw reclameborden van z’n gebruikers

19 jan 2012 /

Het is niet de eerste keer dat Facebook zijn gebruikers als een soort van vitrine aanwendt om adverteerders van dienst te zijn. Zo deed Beacon, een advertentiesysteem van Facebook, in 2007 al heel wat stof opwaaien. Deze dienst werd na een privacy rechtszaak in 2009 weer opgedoekt. Mark Zuckerberg, CEO van Facebook, zei daarna dat Beacon een vergissing was. We zijn nu vijf jaar later en Facebook wil opnieuw automatisch reclame koppelen aan de berichten van zijn gebruikers.

Beacon was een advertentiemechanisme waardoor data vanuit andere websites naar Facebook konden gestuurd worden om gerichte advertenties mogelijk te maken en om gebruikers hun acties vanuit die andere websites automatisch binnen Facebook te laten delen. Gebruikers reageerden onthutst omdat ze door middel van Beacon wandelende reclameborden werden. Maar wat men vooral niet verdroeg in 2007 was het verlies van controle over hun informatie. Zo heeft Beacon bij nietsvermoedende gebruikers verrassingen verpest door de aankoop van cadeaus automatisch te vermelden als een statusupdate. In die tijd namen twaalf websites deel aan het experiment, maar ze trokken zich uiteindelijk terug vanwege de negatieve reacties.

 

Foto: See Ming Lee in Fotopedia

Verhalen worden verkocht

Opnieuw maakt Facebook door middel van sponsoring gebruik van data van z’n gebruikers. Bedrijven kunnen betalen om bepaalde acties van gebruikers een meer prominente plaats te geven in de nieuwsstroom van hun vrienden. Speel je bijvoorbeeld een spel op Facebook, dan krijgt dat ‘verhaal’ een bepaalde tijd voorrang op andere van je verhalen in de News Feed van je vrienden. Wanneer een verhaal op die manier gesponsord wordt, zal dit willens nillens meermaals vertoond worden in de News Feeds. Bovendien verschijnen die berichten ook nog een keer bij de gesponsorde verhalen in de rechter kolom. Het gaat vooralsnog enkel over informatie betreffende bepaalde applicaties, games, domeinen, of check-ins die iemand recentelijk gebruikte. Toch brengt dit de bedrijven die verhalen kunnen sponsoren al op een aanzienlijk aantal.

Geen controle bij de gebruiker

Het is verontrustend dat je als gebruiker geen controle hebt over de manier waarop je acties voor reclamedoeleinden gebruikt worden. ‘Social advertising’ (het aanwenden van je groep vrienden voor advertising) kan je immers niet uitschakelen. Het is enkel mogelijk om de specifieke statusupdate of ‘like’ te verwijderen. Aangezien deze niet in je News Feed verschijnt, maar enkel op je profiel, krijg je deze echter zelden te zien. Je hebt dus niet alleen weinig controle over dit advertentiesysteem, het is ook weinig transparant. Je hebt geen vat op wanneer, hoe en bij wie gesponsorde verhalen worden verspreid. Als gebruiker zie je niet wanneer je boodschap verschijnt in de News Feed van je Facebookvrienden..Het is bovendien onduidelijk hoe lang een verhaal op Facebook gesponsord kan blijven.

Het is jammer dat Facebook opnieuw weinig of geen keuze laat aan zijn gebruikers. Facebook is zeker niet het enige sociale platform dat gesponsorde inhoud laat zien in ‘feeds’. Twitter, StumbleUpon, Digg en Reddit doen het eveneens. Maar Facebook verschilt van deze andere sociale media omdat het gesponsorde content expliciet verbindt aan de namen van gebruikers. Andere sociale netwerken die dit ook doen, zoals LinkedIn, bieden hun gebruikers tenminste de mogelijkheid aan om deze dienst te deactiveren.

Benieuwd of anno 2012 er nog veel commotie zal zijn omtrent het inzetten en misbruiken van sociale relaties om producten in de kijker te zetten. Misschien hebben Zuckerberg en zijn volgers wel gelijk dat privacy niet langer een issue is?

Dit artikel verscheen eveneens op